18.01.2025 Відмивання коштів Публічні закупівлі (тендери)

Як нардеп Бондар і його партнери забирали гроші Укрзалізниці через кабельні тендери

Масштабні злочини з розкраданням коштів «Укрзалізниці» залишаються поза увагою громадськості. І хоча сьогодні НАБУ та САП повідомили про підозру чинному народному депутату України Віктору Бондарю – співорганізатору злочинної групи, яка організувала схему з постачання кабельно-провідникової продукції за завищеними цінами для «Укрзалізниці», результативність розслідування все одно має спірний характер.

Як реалізувалась схема нардепа Бондаря?

Якщо коротко, то підприємець, разом з групою, мав доступ до тендерів Укрзалізниці, а у випадку перемоги «своїх» компаній на тендерах, за певний відсоток від угоди, забезпечував «перемогу» на тендерах постачальників, котрі завищували ціни на продукцію.

Схема реалізовувалася протягом 2021-2022 років. За даними слідства, Укрзалізниця уклала угоди з підприємствами, які надавали продукцію, що відповідала всім технічним вимогам, але ціна на кабельно-провідникові матеріали була значно вищою за ринкову. Замість того, щоб отримувати конкурентні ціни за продукцію, Укрзалізниця платили значно більше, ніж це було необхідно. Різниця між ринковою та завищеною ціною складала сотні мільйонів гривень.

Через це державна компанія зазнала збитків на суму понад 140 мільйонів гривень. Це в той час, коли «Укрзалізниця» заявляє про підвищення тарифів та нестачу коштів на фінансування. 

Особливу увагу у цій справі привертає особистість Бондаря – народного депутата від фракції “Слуга народу”. Бондар, до того ж, є членом Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури, що додає ще більше значущості його ролі у корупційних угодах.

Разом із нардепом іншим співорганізатором, на думку слідства, є столичний підприємець Володимир Котляр. Також у цій справі підозрюється колишній перший заступник начальника філії «Центр забезпечення виробництва» УЗ Олексій Онисимюк (є підозрюваним/обвинуваченим ще у двох справах).

Природно, що важко уявити, що без участі керівництва Укрзалізниці, зокрема голови павління – Олександра Перцовського, керівництва Департаменту закупівель Укрзалізниці, а також Міністра інфраструктури Кулеби, така масштабна схема могла б реалізуватися: без їхнього відома або сприяння. То чому НАБУ та САП не звинувачують основних постаттей? Вимагаємо вжиття невідкладних заходів від правоохоронців та затримання абсолютно усіх причетних фігурантів. Чи резонанс згасне і про посадовців забудуть?

Фіктивні тендери Укрзалізниці 

 «Укрзалізниця» та Філія “ЦЕНТР ТРАНСПОРТНОГО СЕРВІСУ «ЛІСИ»” підозрюються у корупційних схемах, що включають незаконне привласнення бюджетних коштів через тендерні закупівлі. Останній скандал пов’язаний з закупівлею 252 фітингових платформ на суму понад 600 мільйонів гривень у компанії “ТАС ДНІПРОВАГОНМАШ”, що входить до групи бізнесмена Сергія Тігіпка. 

Що не так?  

Тендер проходив із серйозними порушеннями, обмежуючи конкуренцію. Тільки двоє учасників взяли участь у конкурсі, і хоча технічні вимоги були занадто специфічними та обмеженими, перемогу здобула саме компанія “ТАС ДНІПРОВАГОНМАШ”.  

Анонімна фірма намагалася оскаржити технічні умови, які фактично унеможливлювали постачання у встановлений термін. Всі її запити були відхилені. Крім того, одним із критеріїв для участі в конкурсі було виконання «аналогічних» договорів. 

Монополія Крюківського заводу у тендерах Укрзалізниці

Цього разу у тендері на закупівлю 12 спальних та 20 купейних вагонів на суму 1,95 млрд грн виграв лише один учасник — ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод”, яке фактично є монополістом в Україні.  

Інші учасники тендеру не мали шансу: терміни подачі документів були настільки короткими, що це могло свідчити про навмисну вигоду для «свого» переможця.  

Згідно з розслідуванням, «Крюківський вагонобудівний завод» підозрюється у переведенні мільйонів гривень на рахунки в Росії через сумнівні зовнішньоекономічні угоди. Це викликає серйозні питання щодо корупційних зв’язків і можливого виведення державних коштів.  

За нашими матеріалами ухвалою Шевченківського районного суду Києва було зобовʼязано детективів Бюро економічної безпеки розпочати досудове розслідування у справі. 

Як Укрзалізниця фінансує росію через азербайджанський SOCAR

У тендері на постачання дизелю на 529 млн грн переміг “Торговий дім СОКАР Україна” – компанія, що постачає пальне з Угорщини. Однак, важлива деталь – Угорщина отримує нафту з росії, що підвищує питання щодо фінансування країни-агресора через обхід санкцій.  

Всі поставки дизелю йдуть через компанію SOCAR, яка активно співпрацює з російським “Газпром”. Це також викликає побоювання, що частина коштів може потрапити в Росію, що абсолютно суперечить національним інтересам України.

На нашу заяву, що містила повний виклад обставин ми отримали витяг від ТУ ДБР у м Києві, який свідчив про внесення правоохоронцями відомостей до ЄРДР за Nº 62025100110000004 ч. 1 ст . 212 КК України. Крім того, Печерським районним судом Києва було зобовʼязано розпочати дослідження справи і ГСУ Національної поліції України. Проте, відповідні матеріали нами отримано так і не було.

Ці три кейси — лише частина великої картини, яка вказує на те, як корупційні схеми процвітають у державних компаніях. Водночас кожен такий скандал — це виклик для громадян, медіа та правоохоронців. Нам усім варто пам’ятати: чим більше ми говоримо про ці схеми, тим більше шансів, що корупціонери понесуть відповідальність.

Стали свідком правопорушення?

Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!

Поділитись публікацією:

Останні новини