21.04.2025
Корупція
Публічні закупівлі (тендери)
Крюківський вагонобудівний завод виводить українські кошти за згодою Перцовського

В Україні, де економіка потерпає від війни, інфляція зростає, а міжнародна допомога зникає в темних коридорах корупції, схеми чиновників Кабінету Міністрів України за прикриттям Премʼєра Шмигаля та Міністра інфрастуктури Кулеби продовжують висмоктувати державний бюджет, в тому числі через діяльність АТ «Укрзалізниця».
Тінь російських бенефіціарів над Крюківським заводом
ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» – один із ключових постачальників пасажирських вагонів для «Укрзалізниці». На перший погляд – це національний гігант, який підтримує економіку. Але за ширмою патріотичних гасел ховаються звʼязки із рф. Серед бенефіціарів заводу – російські бізнесмени Володимир Приходько, Наталія Приходько та Сергій Гамзалов, які очолюють «Завод металоконструкцій» у росії.

Згідно з даними YouControl, ці особи мають прямий вплив на діяльність КВСЗ, а у 2022 році завод потрапив під кримінальне розслідування за підозрою у виведенні 192 мільйонів гривень на рахунки російських компаній через збиткові контракти. Ці кошти, за даними слідства, пішли на закупівлю комплектуючих за завищеними цінами, хоча українські аналоги були значно дешевшими.
Цікаво, що 25% акцій КВСЗ, які належать російським власникам, уже три роки перебувають у «підвішеному» стані. АРМА не може знайти власника акцій, що виглядає як штучне затягування процесу. Чи не є це частиною змови, щоб залишити російських бенефіціарів у тіні, дозволяючи їм і далі отримувати прибутки від українського бюджету?
Тендер на 2 мільярди: як КВСЗ «виграє» контракти
21 вересня 2023 року «Укрзалізниця» оголосила тендер на закупівлю 44 пасажирських вагонів за 1.951 мільярда гривень. Замовлення включало 12 спальних вагонів, 20 купейних, 3 вагони для осіб з інвалідністю та 9 плацкартних. Переможцем, як і очікувалося, став КВСЗ. Але вимоги тендеру були прописані так, щоб виключити інших учасників. Фактично, КВСЗ був єдиним учасником торгів, що порушує антимонопольне законодавство України.
Більше того, сертифікати відповідності на вагони виявилися або неактуальними, або взагалі відсутніми. Наприклад, сертифікат на вагони для осіб з інвалідністю закінчився 19 серпня 2024 року, а для плацкартних вагонів сертифікатів не було зовсім. Без додаткових випробувань і підтвердження стандартів безпеки такі вагони не можуть використовуватися. Проте «Укрзалізниця» уклала контракт без будь-яких змін, ігноруючи ці порушення. Чи не вказує це на змову між керівництвом УЗ і КВСЗ?
Завищені ціни та фіктивні ремонти
Крюківський завод не лише постачає вагони за завищеними цінами, але й заробляє на їхньому ремонті. За контрактами, КВСЗ мав передати «Укрзалізниці» документацію для самостійного ремонту вагонів, але цього не сталося. Натомість усі ремонти проводяться на КВСЗ, а їхня вартість штучно завищується. Наприклад, ремонт електро- та дизель-поїздів, колісних пар і ходових частин обходиться у десятки мільйонів гривень, але значна частина робіт виконується лише на папері. Комплектуючі, закуплені для ремонтів, часто вивозяться або продаються через «потрібні» магазини.
Кожен вагон через такі схеми коштує на 10-15 мільйонів гривень дорожче, ніж мав би. Для порівняння: КВСЗ із 4500 працівниками за півтора року випустив лише 32 пасажирські вагони. Водночас Stadler у Казахстані планує виробляти 100 вагонів на рік із 400 працівниками. Ця різниця у продуктивності та вартості виробництва красномовно свідчить про неефективність і корупцію на КВСЗ.
Ще один приклад – закупівля кондиціонерів для вагонів. Їхня ціна була завищена в п’ять разів порівняно з ринковою. Це лише одна з багатьох схем, які дозволяють виводити бюджетні кошти на рахунки наближених осіб.
Роль АРМА та державних інституцій
АРМА відіграє сумнівну роль у цій історії. Як уже згадувалося, 25% акцій КВСЗ, що належать російським власникам, не конфісковані й не передані в управління. Це виглядає як навмисне затягування, адже за три роки АРМА не змогла встановити власника цих акцій. Водночас арештовані активи інших підсанкційних осіб, наприклад, надровидобувних компаній, оперативно передаються в управління АРМА, як це було у випадку з майном одного з ліквідованих банків у 2025 році.
Така вибірковість породжує питання: чи не є АРМА частиною корупційної схеми, яка дозволяє російським бенефіціарам залишатися в тіні? І чому державні органи, включно з Офісом Генпрокурора, який здійснює процесуальне керівництво у справах щодо підсанкційних осіб, не реагують на очевидні порушення?
За нашими матеріалами ТУ БЕБ у м. Києві вже розпочало кримінальне провадження за № 72025102100000011, ч. 5 ст. 191 КК України, ТУ ДБР у м. Києві – за Nº 62025100110000004, ч. 1 ст. 212 КК України, Nº 62024100110000222 за ч. 3 ст. 212 КУ України. Проте, як бачимо, ситуація із закупівлями «Укрзалізниця» не зрушилась.
Стали свідком правопорушення?
Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!
Поділитись публікацією:
Останні новини
-
14 Травня 2025Окупантський бізнес Харків
-
12 Травня 2025Відмивання коштів
-
8 Травня 2025Розслідування
-
2 Травня 2025Публічні закупівлі (тендери) Розслідування Харків
-
25 Квітня 2025Цифрові злочини
-
21 Квітня 2025Корупція Публічні закупівлі (тендери)