28.06.2024
Київ
Комунальні афери
Як турецька компанія за сприянням Кличка захопила мільярди бюджету Києва
На фоні колапсу у метро та обвалу пішохідної частини моста на проспекті Повітряних сил у Києві, корпорація Київавтодор, яка входить до сфери управління виконавчого органу Київської міської ради, вирішила зайнятись протиаварійними роботами мосту «Метро» – найстарішого із 6 автомобільних мостів через річку Дінпро, виділивши на такі роботи 2 млрд грн.
Нагадаємо, у 2023 році КМДА, посилаючись на оцінки європейських фахівців, повідомила, що перебудувати міст Метро коштує не менше 500 млн євро. А в січні поточного року колишній начальник Київського метрополітену Віктор Брагінський заявив, що метро перевіряло зазначену ділянку мосту і визнало його безпечним для перевезення пасажирів.
То в чому ж підвох? І чому місцева влада, в тому числі Кличко, й генеральний директор «Київавтодор» Федоренко все таки вирішили провести ремонтні роботи? Не довіряють Брагінському?
В кінцевому проміжку тендер на реставрацію київського мосту “Метро” отримала скандальна турецька компанія “Онур”, яка готова провести ремонтні роботи за 1 млрд 995 млн грн.
«Онур» була єдиним учасником масштабної закупілі, термін подання пропозицій на яку завершився 17 червня.
Що дивного?
“Онур” часто виступає єдиним учасником тендерів на предмет ремонту доріг не лише в Києві, але й по всій території України. Саме тому часто опиняється в центрі скандалів.
Наприклад, у 2017 році Національна поліція запідозрила “Онур” у неякісному ремонті проспекту Берестейського (Перемоги) та низки інших магістралей у Києві. За матеріалами розслідування, підозра стосувалась використання схеми завищення вартості будівельних робіт.
Компанія також неодноразово потрапляла в центр уваги через сумнівні тендери, затримки в будівництві, корупційні схеми в інших регіонах країни.
Крім того, на рахунку «Онур» і міжнародні корупційні скандали.
Як «Онур» монополізував ринок дорожнього будівництва
Ринок дорожнього будівництва в Україні поділений між двома компаніями-гігантами: «Автомагістраль-Південь» (Україна) та Onur Group (Туреччина).
Ці двоє, фактично, контролювали усі важливі рішення щодо тендерів колишнього «Укравтодору» (зараз – Державне агентство автомобільних доріг України). Інші учасники ринку або не допускались дотендерів, або виступали як формальні учасники.
За часів головування Славомира Новака у Державному агентстві автомобільних доріг України, Onur Group отримувала перемогу у абсолютно кожному тендері «Укравтодору». За словами різних експертів, турецька компанія була причетна до «відкатних схем», саме тому стала улюбленицею тодішнього правління.
Оперативні контакти між Onur Group і Новаком відбувалися через Віру Бічую і Яцека Палюха, які узгоджували умови співпраці. Зокрема, було домовлено, що тендер за проектом «пан’європейської дороги» ЄБРР і ЄІБ траси М-03 «Київ – Харків – Довжанський» на суму $175,6 млн. буде виграний за умови виведення хабара для Новака в окреме підприємство. Хабар виражався у вигляді створення спільного підприємства Onur Polska, співзасновниками якого стали Новак і Палюха.
Onur Group дійсно перемогла в тендері на будівництво цієї автодороги (контракт був підписаний 21 травня 2018 року).
Пізніше, шляхом міждержавної співпраці України та Польщі схеми Новака було викрито, а самому чиновнику висунуто підозру відразу за трьома епізодами – за отримання хабарів в української компанії «Альтком», турецької компанії «Онур» і польської компанії ECM Group. Проведено обшуки його офісів і місць проживання, вилучені всі фінансові документи та записи.
Компанія Onur Group Ukraine тоді підтвердила проведення обшуків правоохоронними органами у кримінальній справі про діяльність екс-керівника «Укравтодору» Славомира Новака. Про це повідомили у прес-службі компанії, пообіцявши надати більш детальну інформацію після завершення слідчих дій.
«Компанія Onur Group Ukraine сприятиме слідству і забезпечить повний доступ до інформації, яка сприятиме розслідуванню за участю НАБУ, САП і Центрального антикорупційного бюро Польщі про діяльність екс-керівника «Укравтодору», – булозазначено в повідомленні.
Проте, як бачимо, міжнародний скандал жодним чином не повпливав на діяльність компанії.«Онур» продовжила активно отримувати підряди і за часів нового директора «Укравтодору» Олександра Кубракова.
Тепер хабарницькі руки турецької компанії дійшли і до столиці.
Мер Кличко та «Київавтодор» вирішили розпихати 2 млрд грн бюджету по кишеням? Тоді коли чекати чергового колапсу із метрополітеном та обвалу мостів?
Стали свідком правопорушення?
Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!
Поділитись публікацією:
Останні новини
-
23 Березня 2025Київ Публічні закупівлі (тендери)
-
17 Березня 2025Відмивання коштів Публічні закупівлі (тендери) Харків
-
13 Березня 2025Велике Будівництво Харків
-
7 Березня 2025Публічні закупівлі (тендери)
-
5 Березня 2025Цифрові злочини
-
3 Березня 2025Розслідування Харків