22.02.2025
Корупція
Розслідування
Як міністр оборони Умєров ставить під питання оборону країни. Неякісні боєприпаси для ЗСУ
Як розподіляються бюджетні кошти в оборонній сфері? Вказане питання вже тривалий час хвилює українців. Проте, ані міністр Умєров, ані підпорядковані йому керівники відомств по типу «Державний оператор тилу» не можуть відповісти на, здавалось би, просте питання. Наприклад, проблеми з розробкою автоматизованої системи управління бойовими діями «Дзвін-АС» для Збройних Сил України не лише вражають за масштабами, а й піднімають багато питань про залучення сумнівних фірм та афілійованих осіб до державних контрактів.
«Дзвін-АС»: що відомо ?
У 2016 році Міністерство оборони підписало контракт на суму 722,6 мільйона гривень з «Еверест Лімітед», яка мала розробити програмне забезпечення для автоматизованої системи управління військами. Компанія не мала досвіду в такій сфері, а її участь у тендері була забезпечена завдяки лобіюванню посадовців Міністерства оборони.
Тоді ж, замість того, щоб створити новітнє програмне забезпечення, «Еверест Лімітед» купила готові системи від афільованих фірм, таких як Megapolis.DocNet, UnityBase Defense і SMS Communication System. Це призвело до зайвих витрат на суму 239 мільйонів гривень. З них:
- 98 млн грн пішло на “розробку спеціального ПЗ”
- 141 млн грн – на доопрацювання та адаптацію цих систем
Згодом стало відомо, що значна частина бюджетних коштів, отриманих «Еверест Лімітед», була переправлена через ланцюг компаній, які фактично були лише посередниками:
- Айкюжн ІТ
- Інтекресі Бейз
- НДІ Автопром
- РКІ-Консалтинг
Ці компанії отримали гроші за програмні продукти та техніку, яка не відповідала вимогам контракту. На папері все виглядало добре, але реальна ситуація була зовсім іншою.
За висновками внутрішнього аудиту Міністерства оборони, система управління військами, розроблена в рамках цього проекту, не відповідала технічним вимогам. Аудитори виявили низку порушень, серед яких:
- 171,9 млн грн — незаконні витрати на перенесення термінів, оплату ПДВ та коригування документації.
- 550,7 млн грн — ризик втрати майна через відсутність інвентаризації.
- 15,2 млн грн — витрати на програмне забезпечення, яке так і не було використане.
- 3,9 млн грн — безпідставні витрати на документацію, яку так і не використали.
- 263,7 млн грн — ймовірно завищені обсяги виконаних робіт.
Хто лобіював «Еверест Лімітед»?
Особливу увагу слід звернути на зв’язки «Еверест Лімітед» з іншими компаніями та особами, які могли впливати на рішення в Міністерстві оборони. Одним з таких є «Сучасні комунікаційні рішення», яка була заснована у 2016 році, коли підписували контракт з Міністерством оборони. Товариство належить «Еверест Лімітед» та «Українська бронетехніка», яку очолюють Юрій Чубатюк та Олександр Кузьма. Важливу роль відіграє і Владислав Бельбас, який є директором і власником 10% цієї компанії.
Реакція правоохоронців
Наразі НАБУ веде розслідування щодо корупційних схем, у якій фігурують компанії. Підозри вже висунуті високопосадовцям ЗСУ, зокрема Олегу Королю (начальник управління розвитку автоматизації Генштабу ЗСУ) та Юрію Пастухову (директору «Еверест Лімітед»). До цього списку додалися екс-заступник начальника Генштабу ЗСУ Радіон Тимошенко та екс-начальник військ зв’язку ЗСУ Володимир Рапко.
Далеко не останнім є питання, хто саме лобіював компанії «Еверест Лімітед» і чому саме вони стали надійними підрядниками для Міністерства оборони України.
Але і це не кінець та є лише невеликою частиною схем, що зародились всередині Міністерства оборони.
Українська бронетехніка та фіктивні закупівлі
Посадовці Міністерства оборони України й афілійованих з ними підприємств, зокрема ДП «Агенція оборонних закупівель» і ТОВ «Українська бронетехніка», утворили організовану злочинну групу. Мета якої – незаконне розкрадання бюджетних коштів, що виділяються на оборону країни.
Вказане реалізується через укладання контрактів з низкою підконтрольних фірм, зокрема, з румунською компанією Carfil S.A., яка виробляє боєприпаси. Така співпраця є вкрай сумнівною: більшість мінометних пострілів, які мали бути постачені до українських військових частин, мали заводський брак. Виявлення цього факту підтвердило, що кількість дефектних боєприпасів значно перевищує допустимі норми.
І хоча міжвідомча комісія у ході перевірки результати виявила причини неякісної поставки — порушення зберігання та використання низькоякісних порохових зарядів, — відповідальні посадовці намагались замовчувати справжні масштаби цієї проблеми. Для цього вони застосували вибіркові перевірки, щоб приховати порушення і уникнути покарання.
До слова, усі кошти за поставки йшли на підконтрольні рахунки компанії «Українська бронетехніка». Наявність величезної дебіторської заборгованості, яка перевищує 134 млн грн, не зупиняла підприємство від укладання нових контрактів з Міністерством оборони. І навіть наявність сумнівної репутації в особи, що стоїть за цим підприємством, — колишнього народного депутата Сергія Пашинського, не стала на заваді процесу.
Крім того, інший співвласник «Української бронетехніки» – Владислав Бельбас також потрапляв в об’єктиви правоохоронних органів.
Зрозуміло, що вигоду від кожної зі схем отримують не тільки приватні компанії. Посадові особи Міністерства оборони, зокрема очільник Умєров та директор департаменту політики закупівель Канєвський, а також чиновники ДП «Агенція оборонних закупівель», ДП «Державний оператор тилу», активно співпрацюють з «Українською бронетехнікою», що дозволяє їм отримувати незаконні «відкати» у вигляді значних сум. За допомогою цих коштів вони можуть коригувати тендери, впливати на укладення контрактів і, врешті-решт, направляти бюджетні гроші на потреби афільованих фірм, а не на реальну обороноздатність країни.
То де ж реакція правоохоронців? Ми вже багато разів надсилали скарги, писали заяви, але, окрім формальних відмовок жодних результатів не отримали. Можливо, силовики та контролери давно в курсі та не бажають протистояти розкраданню армії та зниження обороноздатності?
Стали свідком правопорушення?
Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!
Поділитись публікацією:
Останні новини
-
24 Березня 2025Відбудова України Публічні закупівлі (тендери) Харків
-
23 Березня 2025Київ Публічні закупівлі (тендери)
-
17 Березня 2025Відмивання коштів Публічні закупівлі (тендери) Харків
-
13 Березня 2025Велике Будівництво Харків
-
7 Березня 2025Публічні закупівлі (тендери)
-
5 Березня 2025Цифрові злочини
-
3 Березня 2025Розслідування Харків