30.06.2025 Публічні закупівлі (тендери)

Як «Енергоатом» розкрадає державні кошти за потурання міністра Галущенка

Ukraine resumes electricity exports despite Russian attacks | The Seattle Times

Міністр енергетики України Герман Галущенко, який мав би бути гарантом ефективної політики та контролю в енергетичному секторі, став гарантом корупційних схем, які дозволяють розкрадати мільйони гривень через маніпуляції з тендерами та незаконне відчуження державних ресурсів, зокрема належних АТ «НАЕК “Енергоатом”».

Аналіз даних із системи «Prozorro» та інших джерел розкриває низку фактів, серед яких використання ПрАТ «Юженергобуд»  і ТОВ «ЕПБ» дискримінаційних тендерних умов та завищених кошторисів для привласнення бюджетних коштів. Тоді як посадові особи «Енергоатому» сприяють незаконному постачанню електроенергії на суму понад 300 млн грн без передоплати.

Чому міністр, відповідальний за стратегічний сектор, допускає такі зловживання? Чи є це результатом недбалості, чи, можливо, свідомого потурання корупційним схемам?

Маніпуляції з тендерами як «Юженергобуд» монополізує закупівлі

У квітні 2025 року ПрАТ «Юженергобуд» уклало договір із АТ «НАЕК “Енергоатом”» на виконання будівельних робіт та поточного ремонту на суму 70 835 273,94 грн. Аналіз тендерної документації виявив низку порушень, які свідчать про недобросовісну конкуренцію та штучне обмеження участі інших компаній.

Серед дискримінаційних умов тендеру:

  1. Обмеження досвіду роботами на АЕС
    У тендерній документації встановлено вимогу про надання документального підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів виключно на об’єктах атомних електростанцій. Аналогічність договорів має визначатися за видом робіт, а не за специфікою замовника. Така вимога штучно звужує коло учасників, надаючи перевагу компаніям, які вже співпрацювали з «Енергоатомом», і виключає добросовісних підрядників із досвідом у інших сферах, таких як промислова енергетика чи критична інфраструктура. Антимонопольний комітет України визнає подібні умови дискримінаційними.
  2. Погоджені технічні специфікації
    Учасники тендеру зобов’язані були надати технічні умови, технічні специфікації або технічні завдання, уже погоджені з «Енергоатомом» та Держатомрегулюванням. Це унеможливлює участь нових постачальників, які не мають попереднього досвіду співпраці з «Енергоатомом». Процедура погодження ТУ/ТС/ТЗ є тривалою та ресурсозатратною, доступною лише обмеженому колу компаній. Така вимога порушує принципи добросовісної конкуренції (стаття 5 Закону) та звужує конкуренцію, що заборонено частиною третьою статті 22.
  3. Вимога «Рішення про затвердження постачальника»
    Учасники мали надати внутрішній документ «Енергоатому» – «Рішення про затвердження постачальника». Ця вимога є внутрішнім розпорядчим актом замовника, який не передбачений Законом України «Про публічні закупівлі». Вона обмежує участь нових компаній, надаючи перевагу тим, хто вже включений до реєстру постачальників «Енергоатому».
  4. Монополізація на користь Hochiki
    У технічній специфікації та відомості обсягів робіт зазначено конкретні моделі обладнання торговельної марки Hochiki (Японія): димові сповіщувачі ALN-EN, бази YBN-R/3, керуючі модулі HCP-E (SCI) тощо. При цьому відсутня фраза «або еквівалент», що порушує частину третю статті 22 Закону, яка забороняє вказувати конкретну торговельну марку без можливості подання еквівалентного обладнання. Це монополізує закупівлю на користь одного виробника, обмежуючи конкуренцію.

Крім того, порівняльний аналіз цін у кошторисі договору з ринковими цінами виявив системне завищення вартості обладнання:

  • Димовий сповіщувач ALN-EN (Hochiki): у договорі -16 070 грн/од, ринкова ціна в ЄС – 1 753–2 505 грн/од (з ПДВ). Завищення в 6-9 разів.
  • База до сповіщувачів YBN-R/3: у договорі -3 110 грн/од, ринкова ціна – 121–1 063 грн/од (з ПДВ). Завищення в 3-25 разів.
  • Вогнезахисний матеріал Pyro-Safe Flammoplast KS-1: у договорі -2 715 грн/кг, ринкова ціна в ЄС – 700 грн/кг. Завищення в 3,9 раза.

Таке завищення не має техніко-економічного обґрунтування, адже продукція є серійною, масово доступною та не призначена виключно для АЕС. Витрати на доставку чи сертифікацію не пояснюють таку різницю в цінах.

До того ж, у договорі передбачено застосування динамічної ціни з відстроченням платежу до шести місяців без чіткої формули індексації, щостворює можливість для необґрунтованого підвищення цін після укладення договору та може бути використано для додаткового привласнення коштів.

ТОВ «ЕПБ» і тендер на 279 млн грн

У січні 2023 року ТОВ «ЕПБ» уклало договір із філією «Відокремлений підрозділ “Атомпроектінжиніринг”» АТ «НАЕК “Енергоатом”» на виконання будівельних робіт та поточного ремонту на суму 279 287 998,92 грн. Аналіз виявив аналогічні порушення.

Серед дискримінаційних порушень: У Додатку 11 тендерної документації замовник висунув вимогу про підтвердження досвіду виконання будівельно-монтажних робіт виключно на електротехнічному обладнанні в зонах систем безпеки енергоблоків АЕС. Ця умова є надмірно вузькою, адже виключає компанії з досвідом аналогічних робіт на інших об’єктах критичної інфраструктури чи ядерної енергетики. Наприклад, монтаж електротехнічного обладнання на ядерних дослідницьких установках не враховується, хоча є технологічно рівнозначним.

У кошторисі договору на модернізацію систем безпеки енергоблоку №3 ПАЕС передбачено постачання кабелю КВВГЭнг 4×2,5 за ціною 403 327 грн/км (403,33 грн/м). Порівняльний аналіз показав, що на аналогічному тендері ВП ЮУАЕС «Енергоатому» цей кабель коштував 173 502 грн/км (173,50 грн/м), тобто у 2,3 рази дешевше. ТОВ «Торговий дім Одеського кабельного заводу “Одескабель”» запропонувало кабель за 110 200 грн/км(110,20 грн/м) – у 3,6 рази дешевше.

Таке завищення цін не відповідає ринковій ситуації та свідчить про неефективне використання бюджетних коштів. Відсутність конкуренції (переміг єдиний учасник з економією 0,01%) підсилює підозри щодо змови між замовником і постачальником.

Незаконне відчуження електроенергії на 300 млн грн

У період із квітня по листопад 2024 року філія «Відокремлений підрозділ “Енергоатом-Трейдинг”» АТ «НАЕК “Енергоатом”» уклала договір із ТОВ «Світло Груп М» на постачання електроенергії на суму понад 300 млн грн. Електроенергію було відпущено без передоплати.

Генеральний директор філії Володимир Маткін підписав договір і санкціонував відпуск електроенергії без оплати. Це може свідчити про службову недбалість або умисні дії на користь третіх осіб. Віцепрезидент із фінансово-економічного напрямку Якоб Хартмут не міг не знати про операцію такого масштабу, адже вона потребувала погодження фінансових планів і бухгалтерського відображення.

Заява про злочин була подана лише в листопаді 2024 року до районного управління поліції, а не до НАБУ, що виглядає як спроба уникнути реального розслідування. Це може вказувати на системну бездіяльність або співучасть у схемі.

Висновки: Корупція, що загрожує енергетичній безпеці

Аналіз діяльності ПрАТ «Юженергобуд» і ТОВ «ЕПБ» у тендерах «Енергоатому» виявив системні порушення: дискримінаційні умови, монополізацію закупівель, завищення цін у рази та можливі корупційні домовленості. Схема незаконного постачання електроенергії без передоплати на 300 млн грн лише підтверджує наявність організованої системи зловживань за участю посадових осіб «Енергоатому». Потурання таким схемам із боку міністра енергетики Германа Галущенка викликає серйозні питання щодо його компетентності та відповідальності за стратегічний сектор.

Ці дії не лише призводять до розкрадання бюджетних коштів, а й загрожують енергетичній безпеці України, адже неефективне використання ресурсів послаблює ключового гравця енергетичного сектору.

Нами вже подано відповідні матеріали до низки правоохоронних та контролюючих органів з вимогами негайно розпочати розслідування за викладеними фактами.

Стали свідком правопорушення?

Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!

Поділитись публікацією:

Останні новини