03.01.2025 Відмивання коштів Екологія

Посадовець Офісу Президента та контрабанда, рубки лісу й незаконні схеми мобілізації в Ужанському національному природному парку

Микита розповів, чим буде займатися на посаді заступника голови Офісу Президента

Посадовці Офісу Президента України мають не таку вже і криштально чисту репутацію? Сьогодні мова піде про заступника керівника ОП, а раніше – голову голови Закарпатської обласної державної адміністрації Микиту Віктора, який на повну користується службовими привілеями та звʼязками, організувавши схеми контрабанди, рубки лісів в одному із природних парків Закарпаття.

Передісторія

Віктор Микита обіймав посаду голови Закарпатської обласної державної адміністрації з грудня 2021 року. З вересня 2024 року чиновник переїхав із Закарпаття до Києва, де його чекало місце заступника керівника Офісу Президента – Єрмака. Про свою минулу посаду Микита також потурбувався, тому новим головою ОДА став ставленник – Мирослав Білецький.

За часи керівництва регіоном Микита встиг взяти під контроль територію усього Ужанського національного природного парку. А це, за даними ЮНЕСКО, 3 тис. га лісу та мільйони дерев і рідкісних рослин.

Територія Ужанського національного природнього парку впритул прилягає до Державного кордону України з такими країнами, як Польща та Словаччина, що є золотим скарбом для реалізації схем з контрабанди та… незаконного переправлення осіб, які підлягають мобілізації.

Ужанський національний природній парк має складний ландшафт із гірськими стежками, густими лісами та мінімальною інфраструктурою, що лише поліпшує становище Микити та незаконної діяльності його групи.

Що насправді відбувається в Ужанському парку?

Поки, можемо виділити 3 схеми використання територїі Ужанського парку, що побудовані виключно на особистому збагаченні чиновника Офісу Президента Микити, голови Закарпатської ОДА Білецького директора Ужанського національного природнього парку Шукаля Ярослава та їх спільників.

Перша – контрабанда

Не дивно, що територія, яка прилягає до кордону зі Словаччиною та Польщею, стала головним каналом для нелегального переміщення товарів. До списку контрабандних товарів входять: тютюнові вироби, алкогольні напої, пальне, цінні природні ресурси.

Процес транспортування товарів відбувається різними способами. Для невеликих партій використовуються піші кур’єри, які переносять вантаж через кордон у рюкзаках чи спеціальних сумках. Великі партії товарів перевозяться автомобілями зі спеціально обладнаними схованками та на мотоциклах, які мають змогу долати вузькі гірські стежки.

Контрабанда організована через мережу нелегальних стежок, де місцеві провідники забезпечують безпечний прохід. Співробітники парку отримують хабарі за те, щоб “не помічати” ці маршрути.

У деяких випадках організатори контрабанди використовують фіктивні документи для легалізації товарів, які вже ввезені в країну. Такі акти начебто вказують, що товар є місцевого виробництва або що його ввезення було оформлено за заниженими ставками мита. Це дозволяє уникнути сплати реальних податків і знижує вартість товару для подальшого продажу.

Контрабандні товари в подальшому продаються на «чорному» або «сірому» ринку, на яких відсутнє документальне підтвердження угод. Відповідно, доходи від такого продажу не декларуються, і податки на прибуток або податок на додану вартість не сплачуються. Це створює паралельний тіньовий ринок.

Інша – ухилення від мобілізації

Через посередників (наразі невстановлені) учасники групи підшукують осіб, які мають на меті незаконно перетнути Державний кордон України під час дії воєнного стану з метою ухилення від мобілізації. Саме вказані посередники встановлюють контакт із клієнтами, які погоджуються заплатити значну суму за незаконний перетин кордону. Залежно від складності маршруту, сума може варіюватися від кількох тисяч до десятків тисяч доларів США. Після отримання попередньої оплати організатори створюють індивідуальний план переправлення для кожної особи або групи. 

За даними слідства, охочі уникнути мобілізації платять від 5 до 15 тисяч доларів. Схема, очевидно,функціонує за участю місцевих прикордонників, які “закривають очі” на правопорушення.

Третя схема – незаконна рубка лісу

Лісові насадження парку класифікують як пошкоджені, аварійні чи непридатні. Це дозволяє уникнути реальних перевірок та оформити дозволи на вирубку. Далі деревину продають за заниженими цінами підставним компаніям. А ліс в подальшому перепродується на внутрішньому чи міжнародному ринку за ринковими цінами.

При чому, директор Ужанського парку Шукаль безпідставно призначає ділянки під санітарні рубки, що є ще одним способом прикриття незаконної діяльності. Зокрема, використовуючи свої повноваження, він оформлює необхідні дозволи на вирубку дерев нібито з метою проведення санітарних заходів. У реальності такі рубки проводяться на ділянках, які не потребують жодного втручання. Особливо небезпечним є те, що під виглядом санітарних рубок вирубуються цінні породи деревини, включаючи ті, що ростуть у зонах, охоронюваних ЮНЕСКО.

Крім того, з метою збільшення обсягів незаконно зрубаної використовується схема по вирубці дерев начебто для «освітлення лісових доріг». Відповідно до неї, співробітники парку складають фіктивну документацію, в якій зазначають наявність лісових доріг на ділянках, де їх ніколи не існувало. Ці дороги наносяться на карто-схеми, які вносяться до матеріалів лісовпорядкування, що мають вигляд офіційних документів. У реальності такі “дороги” є звичайними волоками — тимчасовими вузькими стежками, які могли використовуватись у минулому для транспортування деревини, але не є офіційно оформленими чи існуючими дорогами. На підставі недостовірних даних організовуються так звані “освітлювальні” рубки.

До того ж, директор Парку Шукаль організував схему незаконної рубки лісу, залучаючи працівників, обладнання та складські приміщення підконтрольних юридичних осіб ПП «ШУКАЛЬ» та ПП «СЕРВІСБУДТРАНС». Схема починається з незаконного отримання дозволів та обходу процедур, передбачених для проведення вирубок у природоохоронній зоні. Для цього використовується фальсифікована документація, яка створює видимість легальності діяльності.

На основі оприлюднених матеріалів та звернень працівників парку вдалося встановити численні факти, які свідчать і фінансові махінації із використанням бюджетних коштів. Серед переліку таких:

  • Невиплата заробітної плати. Працівникам парку систематично не виплачується заробітна плата, однак у звітності ці факти приховуються.
  • Фіктивні виплати. Під виглядом зарплат чи премій оформлюються фіктивні документи, тоді як кошти залишаються в розпорядженні організаторів схеми.
  • Сплата зарплати в натуральній формі. Замість грошової виплати працівникам надаються товари чи послуги, що дозволяє уникати сплати податків і створювати “тіньові” схеми.
  • “Мертві душі” в штаті. Заробітна плата нараховується особам, які фактично не працюють у парку. Це забезпечує переведення коштів на підконтрольні рахунки.
  • Порушення в ремонті обладнання. При ремонті транспортних засобів та основних засобів недеталізовано списуються запчастини, що дозволяє завищувати витрати. Зокрема, використані шини та акумулятори незаконно продаються.
  • Порушення визначення вартості послуг. Завищення цін на реалізацію лісопродукції, екскурсійні послуги та оренду майна дозволяє отримувати “надлишковий дохід”, який осідає у кишенях організаторів схеми.

Крім того, будівля Ужанського НПП у смт Великий Березний здається в оренду без погодження з Міністерством захисту довкілля. Неконтрольовані доходи від оренди не надходять до бюджету, а залишаються в розпорядженні організованої злочинної групи.

Всі ці порушення, як окремо, так і у групі становлять склад низки злочинів, які просто не можуть залишитись проігнорованими правоохоронними органами. Саме тому нами зібрано усі матеріали та направлено до силовиків.

Ми вимагаємо:

  1. Провести комплексну перевірку діяльності Ужанського НПП, включно з фінансовими та господарськими операціями.
  2. Притягнути до відповідальності чиновника Офісу Президента Микиту, голову Закарпатської ОДА Білецького та директора парку Шукалята інших учасників корупційних схем.
  3. Забезпечити прозорість і підзвітність використання бюджетних коштів.
  4. Впровадити механізми незалежного контролю за діяльністю парку, зокрема залучити міжнародні організації.

Стали свідком правопорушення?

Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!

Поділитись публікацією:

Останні новини