19.05.2025
Розслідування
Монополія на держреєстри: як ДП «НАІС» та Мін’юст зливають та крадуть дані українців
Міністерство юстиції України під керівництвом Слуги Ольги Стефанішиної перетворилося на осередок бездіяльності та корупційних схем, які загрожують національній безпеці. Замість модернізації державних реєстрів і захисту прав громадян, міністерка дозволяє підконтрольним структурам по типу ДП «НАІС» зловживати монопольним становищем, укладати сумнівні контракти на сотні мільйонів гривень і сприяти рейдерським атакам.
І поки Стефанішина та її оточення збагачуються за рахунок бюджетних коштів, вразливість реєстрів відкриває двері для хакерських атак і маніпуляцій на замовлення олігархів.
Монопольне становище ДП «НАІС»: зловживання владою
ДП «НАІС» є єдиним адміністратором Єдиних та Державних реєстрів, що належать Міністерству юстиції України. Це підприємство забезпечує доступ до інформації, яка регулюється законодавством і є критично важливою для громадян, бізнесу та державних інституцій. Вказане і стало передумовою для зловживання своїм монопольним становищем. ДП «НАІС» використовувало своє монопольне становище, щоб диктувати умови користувачам, не надаючи при цьому якісних послуг чи прозорої системи ціноутворення.
Як монополіст на ринку адміністрування реєстрів, ДП «НАІС» має виняткову владу, але замість ефективного управління використовує своє становище для зловживань. Зокрема, у період з 2016 по 2017 рік ДП «НАІС» стягувало з акредитованих суб’єктів щомісячну плату за так звану «технічну підтримку» роботи з системою та її оновлення. Ці платежі формувалися за кожного окремо ідентифікованого користувача, що створювало нерівні умови для різних клієнтів. У 2017 році аналогічна практика була поширена на приватних виконавців. АМКУ визнав ці дії порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та оштрафував ДП «НАІС». Але сенсу?
Публічні закупівлі: монополія без конкуренції
У 2025 році Міністерство юстиції України продовжує укладати договори з ДП «НАІС» на послуги з обробки даних, які стосуються забезпечення функціонування державних та єдиних реєстрів. Однак усі ці закупівлі мають одну спільну рису: фактичним виконавцем завжди є ДП «НАІС», що, очевидно, викликає підозри.
Відтак, інші потенційні учасники не допускаються до процедур, а попередні порушення ДП «НАІС» ігноруються. Така практика свідчить про системне порушення принципів конкурентності та ефективного використання бюджетних коштів.
Більше того, ДП «НАІС» перебуває в адміністративному підпорядкуванні Мін’юсту, що створює потенційний конфлікт інтересів. Чому міністерство систематично обирає одного й того самого підрядника, не проводячи незалежного аудиту якості попередніх послуг? Чому не переглядаються умови контрактів, враховуючи попередні порушення?
Відтак, за останні роки ДП «НАІС» отримало значні суми з держбюджету:
- 2020 рік: 358 250 976 грн;
- 2021 рік: 424 670 396 грн;
- 2025 рік: 92 807 991,36 грн.
Ці кошти мали спрямовуватися на модернізацію, захист і безперебійну роботу реєстрів. Натомість система виявилася вразливою до атак і неспроможною забезпечити стабільне функціонування.
Зупинка реєстрів: криза, яку можна було уникнути
Найбільш тривожним епізодом стала зупинка роботи реєстрів з 19 грудня 2024 року по 30 січня 2025 року. Протягом цього періоду доступ до критичних даних, таких як реєстри майна, бізнесу чи судових рішень, був неможливим. Це спричинило значні незручності для громадян, бізнесу та державних установ, а також поставило під загрозу стабільність ключових процесів в Україні.
ДП «НАІС», як основний підрядник, не забезпечило безперервної роботи ІТ-систем, що є його прямим обов’язком. Однак замість того, щоб провести аудит чи змінити умови співпраці, Мін’юст продовжує укладати нові договори з тим самим підрядником без змін у технічному завданні чи оцінки попередніх провалів.
Відсутність реакції на такі серйозні збої викликає підозри: чи не є це результатом свідомого ігнорування проблем або навіть корупційних схем? Чому держава не шукає альтернативних виконавців чи не впроваджує механізми для підвищення надійності систем?
Без незалежного розслідування та аудиту діяльності ДП «НАІС» і Мін’юсту ситуація залишатиметься загрозою для стабільності державних реєстрів і довіри громадян до державних інституцій. А потенційний витік персональних даних через хакерські атаки може мати довгострокові наслідки, включаючи шахрайство, крадіжку ідентичності та втрату довіри до державних інституцій.
Рейдерство Мінʼюстом на замовлення олігархів із ОПЗЖ?
ГО «НОН-СТОП», в грудні 2024 року, стало об’єктом справжньої рейдерської атаки. І що найгірше – за участю центрального апарату Міністерства юстиції України, який мав би захищати права та законність, а натомість використовує свої повноваження для власних цілей.
Все почалося з того, що 5 та 16 грудня 2024 року, представниця Мін’юсту, пані Лопоцюк, відмовилася провести перереєстрацію нашого ГО (без нашого ж відома) через виявлені фальсифікації в установчих документах. Однак, несподівано, 10 січня, коли держреєстри були відключені через технічні проблеми, Мін’юст змінив свою позицію і погодився на зміни, що мали всі ознаки підробки. Фактично, ми перші в Україні, хто потрапив під рейдерську атаку. При чому, такі маніпуляції обійшлись замовнику Столару та його помічникам адвокату Опанасенко і колишньому прокурору Матіосу у 20 тисяч доларів.
Хтось замовляє підробку документів, хтось за гроші намагається вкрасти ГО, а Мін’юст, замість захисту, підтримує ці схеми. Але ми не здамося. За нашими матеріалами ТУ БЕБ у м. Києві (№ 72025102100000016 та № 7202510250000031 за ст. 170 КК України), ГСУ ГУ СБ України у м. Києві та Київській області (№ 22025101110000603 за ч. 2 ст. 364 КК України) вже ведуть власні розслідування. Крім того, нами подано відповідні клопотання для пришвидшення процесу досудового розслідування та якнайповнішого зʼясування обставин. Тож, чекаємо на реакцію.
Висновки
Ситуація з ДП «НАІС» і Мін’юстом є прикладом того, як монополія, конфлікт інтересів і відсутність прозорості можуть підірвати роботу критичної інфраструктури. Зловживання монопольним становищем, порушення конкуренції, сумнівні закупівлі та зупинка реєстрів – усе це не лише технічні проблеми, а й питання національної безпеки. Дані українців, які зберігаються в реєстрах, мають бути захищені, а доступ до них – безперебійним і прозорим.
Ми закликаємо негайно розпочати перевірки діяльності ДП «НАІС» і Мін’юсту. Саме тому вже подали відповідні матеріали та чекаємо на реакцію.
Стали свідком правопорушення?
Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!
Поділитись публікацією:
Останні новини
-
13 Червня 2025Публічні закупівлі (тендери)
-
12 Червня 2025Розслідування
-
10 Червня 2025Розслідування
-
4 Червня 2025Декларація Свавілля суддів
-
2 Червня 2025Свавілля суддів
-
29 Травня 2025Свавілля суддів
-
26 Травня 2025Розслідування
-
24 Травня 2025Цифрові злочини
-
22 Травня 2025Розслідування