25.06.2025 Відмивання коштів Публічні закупівлі (тендери)

Мільярди на дорогах до офшорів: як «Автомагістраль-Південь» загрожує нацбезпеці України

Власник держпідрядника "Автомагістраль-Південь" отримав підозру через привласнення 240 млн гривень

Сьогодні у Печерському районному суді Києва відбудуться слухання щодо обрання запобіжного заходу Юрію Бойку та Олександру Бойку – бенефіціарному власнику ТОВ «Автомагістраль-Південь». Ця компанія, що домінує на ринку дорожнього будівництва, опинилася в центрі корупційних скандалів, які загрожують національній безпеці України.

Від розкрадання мільярдів на тендерах до фіктивних робіт на окупованих територіях – розбираємося, як «Автомагістраль-Південь» роками наживається на державному бюджеті.

Що відомо про ТОВ «Автомагістраль-Південь»?

ТОВ «Автомагістраль-Південь» – одеська компанія, заснована у 2006 році Олегом Наливанним та Валерієм Коротковим. З 2023 року її контролює бізнесмен Олександр Бойко, якого пов’язують із мером Одеси Геннадієм Трухановим та його партією «Довіряй ділам». Керує компанією Микола Тимофеєв.

За 20 років існування «Автомагістраль-Південь» звела понад 4 тисячі кілометрів доріг, сотні мостів і штучних споруд, отримуючи фінансування від міжнародних інституцій, як-от ЄБРР, Світового банку і USAID.

Компанія позиціює себе як лідера українського ринку дорожнього будівництва з унікальною командою фахівців. Проте за цією здавалось би «успішною» історією ховаються численні звинувачення у корупції. Лише за 2020-2024 роки «Автомагістраль-Південь» виграла тендери на 147 млрд грн, значна частина яких, в тому числі від міжнародних партнерів, за даними правоохоронців, була розкрадена через завищення цін, фіктивні роботи та виведення коштів в офшори.

Сьогоднішні слухання в Печерському суді стосуються звинувачень на адресу Юрія та Олександра Бойків у причетності до корупційних схем, які, за версією слідства, загрожують національній безпеці. При цьому, офіційна позиція самої компанії: «Нас переслідують, щоб знищити». «Автомагістраль-Південь» опублікувала заяву, в якій стверджує, що дії правоохоронців є спланованою атакою на компанію, що нібито загрожує економіці та безпеці України. За їхніми словами, припинення діяльності компанії може мати катастрофічні наслідки: зрив будівництва фортифікаційних ліній у Донецькій області, проблеми із військовою логістикою та захистом енергетичної інфраструктури.

Компанія наполягає, що її переслідування не має доказової бази, а кримінальні провадження є спробою знищити одного з ключових гравців ринку.

Проте, заяви «Автомагістралі-Південь» – це не що інше, як чергова спроба тиску на слідство та громадську думку. Компанія неодноразово вдавалася до так званої «джинси» – оплачених матеріалів у ЗМІ, які мають відбілити її репутацію. Гучні скандали, мільярдні підряди та тісні зв’язки з одеськими елітами говорять самі за себе. Масштаби корупції, у якій підозрюють компанію, лише зростають, а її спроби представити себе жертвою виглядають як відчайдушний маневр.

Ми роками досліджували діяльність «Автомагістралі-Південь» та пов’язаних із нею осіб, виявили численні факти маніпуляцій із тендерами, завищення цін і фіктивних робіт, які завдали державі збитків на мільярди гривень. Завдяки нашим розслідуванням було відкрито кілька кримінальних проваджень, зокрема за № 42024160000000123 (Одеська обласна прокуратура, ч. 1 ст. 212 КК України) та № 42024000000001268 (Офіс Генпрокурора, ч. 4 ст. 191 КК України). Ми продовжуємо стежити за цими справами, щоб не дати корупціонерам уникнути відповідальності.

Тендерні перемоги «Автомагістраль-Південь»: від доріг до водогонів

«Автомагістраль-Південь» є ключовим підрядником державних тендерів, зокрема в межах програми «Велике будівництво», ініційованої Президентом. У 2020 році компанія виграла тендери на 28,8 млрд грн, що перевищує сукупні підряди трьох її конкурентів. У 2023 році вона отримала контракти на 25,3 млрд грн, а в 2024 році – на понад 640 млн грн. Серед ключових тендерів, які викликають підозри:

Будівництво транспортної розв’язки в Миколаївській області за 1,936 млрд грн. Тендер проводився з мінімальною конкуренцією, а ціни на роботи були завищені.

  1. Утримання доріг державного значення за 933,9 млн грн.
  2. Будівництво мосту через річку Південний Буг у Миколаєві за 2,286 млн грн. За даними наших джерел, обсяги виконаних робіт не відповідають заявленим у документах.
  3. Обслуговування траси М-05 Київ-Одеса за 852 млн грн. Цей контракт викликав питання через завищені ціни на матеріали.
  4. Ремонт п’яти мостів на дорозі Сколе-Славське у Львівській області за 139,9 млн грн. Тендер 2021 року на 59,7 млн грн був розірваний через невиконання робіт, але в 2023 році компанія отримала новий контракт із значно вищою вартістю, посилаючись на «зростання цін на будівельні матеріали» та заміну залізобетону на полімербетон.

Ці тендери часто проводилися без належної конкуренції, а в деяких випадках «Автомагістраль-Південь» була єдиним учасником. Наприклад, у тендері на ремонт мостів у Львівській області компанія не розпочала роботи, але в 2023 році отримала новий контракт на значно більшу суму.

Скандали на Харківщині: дороги на окупованих територіях

На Харківщині «Автомагістраль-Південь» разом із іншими повʼязаними підрядниками, такими як ТОВ «Євробуд Плюс», ТОВ «Славдорстрой» і ТОВ «Ростдорстрой», брала участь у схемах із відмивання бюджетних коштів через систему Prozorro. Компанії вигравали тендери на утримання та ремонт доріг, але значна частина робіт або не виконувалася, або проводилася на окупованих територіях чи в зонах бойових дій, де перевірка була неможливою.

Серед таких витрати:

  1. 257 млн грн на утримання доріг у Харківському районі.
  2. 211 млн грн на утримання доріг у Красноградському районі.
  3. 214 млн грн на утримання доріг у Чугуївському районі, де тривають бойові дії.

Водогін для Миколаєва: корупція під час кризи

Мешканці Миколаєва вже понад рік не мають доступу до якісної питної води, але це не завадило чиновникам і підрядникам перетворити проблему на джерело збагачення. Служба відновлення та розвитку інфраструктури Миколаївської області замовила будівництво водозабору з річки Південний Буг і магістрального водопроводу за 7,44 млрд грн без відкритих тендерів. Серед «переможців» виявилось і ТОВ «Автомагістраль-Південь», що отримало тендер на 320 млн грн на будівництво водогону Інгулець-Південне водосховище для Кривого Рогу через наслідки знищення Каховської ГЕС.

У липні 2024 року голова Миколаївської ОВА Віталій Кім заявляв про оптимізацію бюджету до 3 млрд грн, але у вересні прем’єр-міністр Денис Шмигаль озвучив нову цифру – 8,8 млрд грн. Водночас вода для миколаївців і досі не з’явилась.

Висновки

Слухання в Печерському суді 25 червня 2025 року можуть стати поворотним моментом у боротьбі з корупцією в інфраструктурній сфері. Однак без тиску громадськості та журналістів ці справи ризикують бути «зам’ятими».

Стали свідком правопорушення?

Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!

Поділитись публікацією:

Останні новини