02.07.2025 Публічні закупівлі (тендери)

Іван Федоров як «смотрящий» бюджетних схем Запоріжжя

Мер Мелітополя Іван Федоров вважає місто тимчасово окупованим - Останні та актуальні новини України та світу, новини дня онлайн - Україна Молода

Запорізька область, що перебуває під постійною загрозою через близькість до зони бойових дій, отримує значні бюджетні кошти на інфраструктурні проєкти, зокрема на будівництво доріг, протирадіаційних укриттів і медичних закладів. Проте аналіз даних системи публічних закупівель Prozorro за 2022-2025 роки виявив картину за якоїнизка тендерів, проведених органами влади регіону закінчується приватними кишенями посадовців Запорізької ОВА.

Низка юридичних осіб і ФОПів, пов’язаних із регіональною владою, систематично отримують контракти на сотні мільйонів гривень. Все це реалізується через штучне обмеження конкуренції, завищення цін, фіктивність учасників і тягне за собою подальшу легалізацію незаконно отриманих коштів.

Хто стоїть за тендерними махінаціями?

Центральною фігурою в цій історії є Іван Федоров – голова Запорізької ОВА. Використовуючи свій вплив, вінкоординує дії регіональних структурних підрозділів і підконтрольних організацій для лобіювання інтересів пов’язаних компаній. До переліку яких належать:

  • ТОВ «ДОРГАРАНТ»
  • ТОВ «ПБК «АКВІ-БУД»
  • ТОВ «МЕЛСІТІ»
  • ТОВ «ГРАДПРОЕКТ-М»
  • ТОВ «ЕСКО ЗАПОРІЖЖЯ»
  • ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ КАЛЬМІУС»
  • ФОП Свинцицька Катерина Юріївна

Кожна із перелічених юридичних осіб неодноразово отримувала перемогу в тендерах, організованих Департаментом капітального будівництва та ЖКГ Запорізької ОВА, ДП «Місцеві дороги Запорізької області», Департаментом інфраструктури та благоустрою Запорізької міської ради, а також Мелітопольською міською радою.

Як працює схема?

Схема базується на кількох ключових елементах:

Перше – штучне обмеження конкуренції. Тендери проводяться з мінімальними строками подання пропозицій, що унеможливлює участь інших компаній. Таким чином, переможцями стають компанії з мінімальним статутним капіталом, відсутністю досвіду чи матеріально-технічної бази. «Потрібні» учасники подають пропозиції за завищеними цінами або без знижок, а після укладення договорів вносяться зміни, що дозволяють коригувати суми.

При цьому, часто закупівлі проводяться без використання Prozorro, аби повністю унеможливити громадський контроль, а отже виключити прозорість.

Тендери, що викликають питання

Серед реальних прикладів закупівель проведених Запорізькою ОВА, отримання ТОВ «ДОРГАРАНТ» 131 мільйони на проведення послуг з експлуатаційного утримання доріг загального користування дороги від ДП «Місцеві дороги Запорізької області».

Що цікаво, найвигіднішу пропозицію тоді від ТОВ «АМСТРУД» (на 12,4 млн грн дешевше) відхилили через формальні невідповідності, як-от розбіжність у 3 тис. грн у документах. Замовник тричі змінював умови договору, зокрема подовжуючи терміни виконання без належного обґрунтування. А порівняльний аналіз цін на аналогічні послуги в інших регіонах показав завищення вартості, що свідчить про неефективне використання бюджетних коштів.

Інший приклад – ТОВ «ПБК «АКВІ-БУД», якому Управління культури та молоді Мелітопольської міськради (яке не має повноважень для управління житловим фондом) сплатило 67 тисяч гривень за послуги з управління багатоквартирним будинком.

Цей тендер викликає підозри через кілька причин. По-перше, ТОВ «ПБК «АКВІ-БУД» виявився єдиним учасником, що зі старту створило монополію у формуванні пропозиції. У кошторисі ж вартість послуг, очікувано,коливалася на завищеному рівні від 1 099,62 до 1 974,60 грн без жодного техніко-економічного обґрунтування.

Інший фаворит запорізької влади – ТОВ «МЕЛСІТІ», яке часто виступає єдиним учасником тендерів, отримало від ДП «Місцеві дороги Запорізької області» 107 мільйонів за послуги з будівництва протирадіаційного укриття для Запорізької гімназії № 84.

Тендер на будівництво укриття виявив низку порушень. Зокрема, ТОВ «МЕЛСІТІ» не надало сертифікат про походження дизель-генератора, що є обов’язковим. Матеріально-технічна база учасника не відповідала вимогам: компанія не мала ані бульдозерів, ані самоскидів. Договір змінювався 7 разів за 3 місяці без належного обґрунтування.

Тендер з будівництва корпусу дитячої лікарні з протирадіаційним укриттям за понад 440 мільйонів гривень було віддано ТОВ «ГРАДПРОЕКТ-М», попри те, що замовник –  ДП «Місцеві дороги» не спеціалізується на медичних об’єктах.

Крім того, процес підписання угоди супроводжувався численними маніпуляціями, серед яких занижений строк подання пропозицій (12 робочих днів), що унеможливило якісну підготовку документів. Далі відбувались зміни в кваліфікаційних вимогах без подовження строків, а вимоги до етапності та аудиту робіт взагалі були відсутні.

І найцікавіше – зареєстрована лише за місяць до проведення тендерів, ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ КАЛЬМІУС» отримала від ДП «Місцеві дороги Запорізької області» контрактів на понад 660 млн грн.

При цьому, статутний капітал компанії – всього 5 000 грн, матеріально-технічна база та кваліфікований персонал відсутній, а досвід підтверджений сумнівним договором субпідряду з ТОВ «КОМПАНІЯ ПОЗИТИВ», укладеним за 3 дні після реєстрації. Нічого підозрілого, чи не правда?

Таким чином, голова Запорізької ОВА Іван Федоров та пов’язані із ним компанії систематично привласнюють бюджетні кошти через маніпуляції з тендерами. Штучне обмеження конкуренції, завищення цін, використання фіктивних учасників і непрозорі процедури дозволяють виводити сотні мільйонів гривень, призначених на дороги, протирадіаційні укриття та медичні об’єкти.

Закликаємо громадян, які володіють інформацією про діяльність Федорова чи наближених до нього осіб, компаній – повідомляти.

Стали свідком правопорушення?

Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!

Поділитись публікацією:

Останні новини