08.10.2024 Корупція Публічні закупівлі (тендери)

Будівництво фортифікацій на Покровському напрямку зупинено через корупцію

Велике будівництво": витрачено вже понад $10 млрд, - Шмигаль - FINBALANCE

Гігант інфраструктурних робіт під слідством. «Автомагістраль-Південь», яка була найбільшим підрядником «Великого будівництва», зупинила роботи на фортифікаціях через обшуки Нацполіції. Компанія заявляє, що обшуки в їхньому офісі та квартирах співробітників призвели до вилучення документів, які ускладнили подальші роботи. Однак поліція заперечує втручання в роботу фортифікацій.

Коротко про головне

«Автомагістраль-Південь» тривалий час була (та і досі продовжує бути) найбільшим підрядником «Великого будівництва». За час існування компанія встигла отримати десятки мільярдів гривень із бюджету. За даними Clarity Project, лише за проміжок 2018-2019 р.р. в результаті участі в публічних закупівлях ПП “Автомагістраль” уклало 979 договорів на 17,61 млрд гривень. В той час, як тодішнє фінансування усього Мінкультури складало 19 млрд.

У 2022 компанія отримала близько 360 млн гривень. Порівняно з минулими роками це значно менше від середньо річної, проте у 2023 ПП “Автомагістраль” отримало вже понад 1,1 млрд грн що близько до “довоєнних” часів.

Це абсолютно рекордні цифри, перевершити які наврядчи комусь вдастся… поки. То хто ж настільки активно лобіював інтереси «Автомагістраль-Південь» та чому зараз довкола компанії стільки галасу?

Секрети успіху Автомагістраль-Південь

Формально «Автомагістраль-Південь» зі статутним капіталом 40 тис грн належить одеситам Олегу Наливанному і Валерію Короткову.

В публічному просторі неодноразово лунали думки про підконтрольність компанії меру Одеси Труханову. Проте, представники “Автомагістралі” відразу спростовували такі чутки.

На чому заробляє «Автомагістраль-Південь»?

Левову частину дорожніх грошей (понад 3,5 млрд грн) «Автомагістраль-Південь» отримала під самий кінець 2022 року. Але апетити цим не обмежилися. Одесити активно підгрібають й інші «недорожні» замовлення.

Наприклад, вони отримали підряд з монтажу модульних містечок для внутрішніх переселенців у Гостомелі та Горенці Київської області загальною вартістю 7,7 млн грн. На сайті Київської обласної військової адміністрації зазначено, що модульне житло у Горенці встановлене за сприяння польського уряду. Проте бюджетні проплати здійснила Гостомельська військова адміністрація.

Тільки за 2024 рік «Автомагістраль-Південь» брала участь у публічних закупівлях на понад 7.7 млрд грн

При цьому, найбільшими контрагентами з боку органів державної влади, що є покупцями по відношенню до Товариства, є:

  • Служба автомобільних доріг у Дніпропетровській області – 13 649 407 036 грн.;
  • Служба автомобільних доріг у Сумській області – 8 807 157 759 грн.;
  • Служба автомобільних доріг у Харківській області – 8 649 438 054 грн.;
  • Служба автомобільних доріг у Запорізький області – 8 483 459 872 грн.;
  • Служба автомобільних доріг в Одеській області – 5 524 071 236 грн;
  • Служба автомобільних доріг у Львівській області – 4 391 475 718 грн.;
  • Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації – 3 327 478 700 грн.;
  • Служба автомобільних доріг у Чернігівській області – 3 112 199 046 грн.;
  • Комунальна корпорація «Київавтодор» – 2 621 965 056 грн.;
  • Служба автомобільних доріг у Луганській області – 2 015 850 368 грн.

Серед найбільших неконкурентних торгів, в яких взяла участь «Автомагістраль-Південь», є тендер із предметом – експлуатаційне утримання автомобільної дороги загального користування державного значення М-05 Київ-Одеса, км 274+435 – км 466+700, оголошений Службою відновлення та розвитку інфраструктури в Одеській області. Очікувана вартість такого – 857 458 939,00 грн.

 «Автомагістраль-Південь» виявилось єдиним учасником, який взяв участь на закупівлі, тому так легко отримало перемогу.

Показовим є й інший тендер оголошений Службою автомобільних доріг у Дніпропетровській області із предметом будівництво автомобільної дороги державного значення Н-31 Дніпро —Царичанка — Кобеляки — Решетилівка від с. Лобойківка до межі Дніпропетровської області на ділянці км 28+600 – межа Дніпропетровської області.

В кінцевому підсумку, до реєстру пропозицій увійшли ТОВ «Автомагістраль Південь» (пропозиція 10 629 999 998,00 грн) та ONUR TAAHHUT TASIMACILIK İNSAAT TİCARET VE SANAYİ ANONİM SİRKET  (пропозиція 10 630 000 000,00 грн.). Перевага ТОВ «Автомагістраль-Південь» була надано виключно через різницю в 2 грн.

Таким чином, компанія завдяки лобізму і картельним схемам отримує тендери з мінімальною конкуренцією.

Нині “Автомагістраль-Південь” не лише обслуговує, утримує та будує дороги України, але і зводить фортифікації, зокрема на найбільш складному Покровському напрямку. Останні, за словами представників компанії, були зупинені, через переслідування від правоохоронців.

Партнерство із Ростдорстроєм

Як повідомляють журналісти, між «Автомагістраль-Півднем» і «Ростдорстроєм» існують сталі господарські стосунки. Вони «наймають» одна одну на субпідряд, коли з певних причин одна фірма формально виграє тендер, але сама не освоює кошти, віддаючи замовлення формальному конкуренту. Наприклад, вони наймали один одного на виконання робіт по ремонту доріг М-05 Київ-Одеса на ділянці км 15+600 – км 17+740 у Київській області, М-15 Одеса-Рені (на Бухарест), км 119+000 – км 124+300 (додаткові роботи), вулиці Заболотного у Києві (тут «АП» виграла тендер у «ростівського» «Київшляхбуду»), Н-14 Олександрівка-Кропивницький- Миколаїв на ділянці км 165+000 – км 172+000 у Миколаївській області.

“Ростдорстрой” так само без відсутності конкуренції отримує перемоги на публічних закупівлях, оголошених Службами відновлення та розвитку інфраструктури. Із нещодавніх перемог – майбутнє надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на загальну суму 967 499 000,00 грн.

За нашою скаргою на бездіяльність правоохоронців щодо ігнорування розслідування монополізації “Ростдорстрой” сфери публічних закупівель, ухвалою слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси у справі № 522/14659/24 зобов’язано уповноважених осіб Одеської обласної прокуратури  внести відомості до ЄРДР.

Дії силовиків — правосуддя чи тиск?

 Автомагістраль-Південь оголосила про призупинення робіт «через дії Національної поліції».

Зазначається, що «силовики провели рейд на їхній офіс», обшукали квартири співробітників та вилучили важливу документацію, що стосується об’єктів критичної інфраструктури.

Компанія також заявила, що «дії поліції призвели до збою в роботі комп’ютерної мережі та електронного документообігу», а вилучення засобів зв’язку ускладнило координацію роботи підрозділів”.

Підрядник вважає, що «спірні питання щодо цінової політики та тендерних процедур повинні вирішуватися в судовому порядку». Хоча слідство повідомило про можливі збитки, експертиза в цьому питанні ще не проведена, заявили в Автомагістраль-Південь.

Національна поліція закиди одеської компанії відповідали наступним чином:  «Слідчими вилучені проектні та виконавчі документи по окремих об’єктах критичної інфраструктури з метою їх дослідження на предмет умисного завищення вартості робіт. Проте, будь-яка документація щодо фортифікаційних споруд, у тому числі на Покровському напрямку, не вилучалася. Електронні ключі чи інші технічні засоби, які могли спричинити операційний збій в роботі компанії  не вилучалися, будь-яке втручання в комп’ютерну мережу цієї компанії не здійснювалося».

На нашу думку, насправді ці обшуки — результат роботи, яку ми проводили протягом тривалого часу. Ще раніше ми виявили, що компанія «Автомагістраль-Південь» монополізувала ринок завдяки картельним змовам, отримавши мільярдні тендери на ремонт доріг та захисні роботи для енергосистеми. Ця схема діяла через штучне обмеження конкуренції на Prozorro, дозволяючи компанії вигравати найбільші контракти в різних регіонах.

Ми неодноразово подавали заяви до відповідних правоохоронних органів: ДБР, СБУ та НАБУ. Проте, правоохоронці часто ігнорували наші звернення, прикриваючи дії «Автомагістраль-Південь». Тоді ми вирішили звернутися до суду. В результаті було отримано низку ухвал слідчих суддів, які зобов’язали правоохоронців розпочати розслідування щодо корупційних схем цієї компанії.

Ми також добилися відкриття кількох кримінальних проваджень щодо інших компаній, які діяли за подібними схемами у сфері будівництва та інфраструктури. Зокрема, Одеською обласною прокуратурою внесено відомості до ЄРДР за № 42024160000000123 ч. 1 ст. 212 КК України.

Тож, продовжуємо спостерігатись за війною розподілу впливу між дорожнім гігантом та правоохоронцями. Нами було повторно подано скарги з метою прискорення розслідування розпочатих проваджень.

Стали свідком правопорушення?

Повідомте про це нам. Ми допоможемо захистити порушені права!

Поділитись публікацією:

Останні новини